Hjem Julefrokost Underholdning til julefrokost – Den KÆMPE guide med indslag og ideer

Underholdning til julefrokost – Den KÆMPE guide med indslag og ideer

af Ideertilfest

Velkommen til den store guide som vi har propfyldt med indslag og ideer, som kan hjælpe jer med at finde både sjov, anderledes, kreativ, mindeværdig og ikke mindst hylende morsom underholdning til jeres julefrokost. Der ligger ofte store forberedelser bag julefrokosten: der skal være styr på bordplanen, maden skal være i orden, invitationer skal skrives, der skal pyntes op med julerier, og så skal der selvfølgelig være styr på julefrokost underholdningen. God og sjov underholdning er om noget den vigtigste faktor, som kan gøre en ok julefrokost til en bragende succes, som vil blive snakket om blandt kollegaerne eller vennerne lang tid fremefter.

I denne guide har vi som sagt samlet en lang række alsidige forslag, som I kan bruge til at få noget inspiration til jeres egen julefrokost. Der er sjove selskabslege, lege hvor man finder sin bordherre eller borddame, lege hvor man lærer de andre gæster bedre at kende, lege der er pinlige, lege hvor man ser sine kollegaer på slap line. Ligeledes beskriver vi hvorfor professionel underholdning udefra altid er et sikkert hit, og vi giver iøvrigt et bud på et par sjove julequizzer, som også kan gøres brug af.

 

Forslag 1: Pakkeleg

Vi kan ikke have en julefrokost guide uden at inkludere den tradionelle pakkeleg. Dette er en leg som de fleste unægteligt har prøvet i en eller anden version til diverse julearrangementer. Det er altid et sikkert hit, og det bliver altid hektisk når alle gaver er blevet uddelt, uret tikker, og man prøver at slå så mange seksere som muligt. Der er mange forskellige regler, man kan bruge i pakkeleg, og man kan lave den helt basale version, hvor man må tage en pakke, når der slåes en 6’er, men man kan også udvide med ekstra regler, der kan gøre legen både sværere, mere hektisk og sjovere.

Den almindelige pakkeleg: Arrangøren beder alle gæster om at have en pakke eller to med til julefrokosten. Man kan med fordel bede hver gæst om at tage to pakker med til legen: en “god” pakke, og en “dårlig” pakke (eksempelvis tomatpuré, en køkkenrulle osv.).  Nu lægges alle pakker i en stor bunke på midten af bordet. Nu går en terning på runde mellem deltagerne, og hver gang man slår en sekser, må man tage en pakke fra bunken. I denne indledende runde, må man ikke stjæle pakker fra hinanden, men blot tage pakker fra bunken. Når alle pakker fra bunken er blevet taget, sætter man et ur til at tælle ned fra evt. 20 minutter (hvis der er mange gæster, kan man sætte tiden lidt op). Nu begynder den sjove del: hvis en deltager slår en sekser, må man nu tage en gave fra en anden deltager. Når tiden er gået får hver deltager de gaver, som de sidder med.

Ekstra ideer: Når man starter uret, der begynder at tælle ned, er det en god ide at skjule dette ur, således at ingen af gæsterne ved præcis hvornår legen slutter. Det er selvfølelig altid en mulighed, at en deltager blot tager tid med sit eget ur. For at undgå dette, kan man udvælge en deltager som sætter uret på et ubestemt tidsinterval mellem eksempelvis 20-25 minutter. Nu ved ingen hvornår tiden præcis stopper, og jo mere tid der går, jo mere sved får de enkelte deltagere på panden, hvis man får stjålet netop en af sine højtelskede pakker.

Som nævnt i begyndelsen kan man tilføje et par regler, som gør legen noget mere hektisk.

  • Når man slår en 1’er må man bytter en gave med en anden deltager.
  • Når man slår en 2’er må man tage en gave fra højre sidemand.
  • Når man slår en 3’er må man tage en gave fra venstre sidemand.

 

Forslag 2: Regler gennem festen

Dette er en rigtig sjov selskabsleg, som fungerer godt til et hvilket som helst selskab. Vi har flere gange leget den til julefrokoster, og den får gode reaktioner hver eneste gang.

Arrangørerne af julefrokosten skal før festen have forberedt en række sedler, som indeholder regler. På en seddel kan man fx skrive:

  • Ingen deltagere må sige “nej” eller “ja”.
  • Hver gang man har svaret på et spørgsmål skal man råbe “JUL”.
  • Hver gang man rejser sig fra bordet skal man strække sig og sige “Ahhhh”.
  • Der sidder en “usynlig mand” på toppen af dit glas. Inden du tager en slurk skal du fjerne denne usynlige mand, så du ikke maser ham.

Det er selvfølgelig kun fantasien, der sætter grænserne for, hvilke regler man kan finde på. Alle reglerne foldes sammen og placeres evt. i en skotøjsæske, eller i en æske med julepynt.

Til selve julefrokosten forklarer man nu, at der hver time, skal trækkes en ny regel fra æsken. Hvem der trækker sedlen er underordnet, men hver gang der trækkes en ny regel gælder denne fra nu af og indtil legen slutter (fx kan legen passende forløbe parallelt med at forretten, hovedretten og desserten bliver spist). Det betyder, at såfremt en deltager bryder en regel (og tro – det kommer OFTE til at ske, især hvis man benytter sig af vores første forslag med “ja” og “nej”) skal denne deltager tage en straf. En straf kunne eksempel være at tage et snapseshot eller tage x antal slurke af sin juleøl.

Dette er som sagt en alletiders selskabsleg, og legen bliver kun sjovere og sjovere jo flere regler, der gælder, og jo fuldere folk bliver i løbet af legen. Den er god til stort set alle selskaber, og den kan både bruges i selskaber hvor gæsterne kender hinanden godt, og i selskaber, hvor gæsterne måske først lige har lært hinanden af kende.

Forslag 3: Book professionel Tryllekunstner

Hvis man virkelig vil sørge for at julefrokosten bliver en fest med stemningen i top, så bør man overveje at booke professionel underholdning udefra. Der er mange muligheder, og de mest traditionelle former for underholdning tæller bl.a et festband, en komiker eller en tryllekunstner. Fælles for alle disse underholdningsformer er, at de altid kan få kickstartet arrangementet, og få humøret helt i top.

Book tryllekunstner Anders Møller. Anders laver et show, der lægger vægt på høj underholdningsværdi, og gæsterne vil derfor få trænet lattermusklerne godt – samtidig med at man bliver tryllebundet i forundring når det ene umulige trick følger det andet! Læs mere om Anders Møller og hans show her!

Forslag 4: Gæt en baby – sjov borddame leg

Dette er en rigtig sjov og hyggelig leg, som kan benyttes i starten af festen, til at få folk sat ved deres borde. Man beder alle gæsterne om at tage et baby – eller børnebillede med af sig selv. Alle disse billeder blandes nu sammen i en pose. Nu skiftes deltagererne til at trække et billede. Når alle deltagere har trukket, skal man nu finde personen, der er på billedet. Når man har fundet den rigtige person, må man sætte sig til bords ved siden af netop denne person.

Forslag: Hold evt. mændenes babybilleder og kvindernes babybilleder adskilt i to forskellige poser. Nu kan kvinderne få lov at trække et billede fra mændenes billeder og omvendt. På den måde sørger man for at selskabet bliver rystet godt sammen, så man kommer til at sidde mand, dame, mand dame osv.

 

Forslag 5: Gæt en kendt

Dette er en utrolig sjov mimeleg, der altid for gæsterne godt op at køre. Arrangøren har inden julefrokosten skrevet en række kendisser på små lapper papir. Det kan være alle slags kendte personer: sportfolk, politikere, musikere, skuespillere, fiktive personer, levende eller døde personer, kendte fra Danmark eller udlandet etc. Man skriver som sagt disse navne på små lapper papir, som blandes sammen i fx en skål.

Nu deles gæsterne op i to hold. Det ene hold starter og sender en deltager op for at trække en seddel. Nu skal denne deltager mime sig frem til denne kendte person. Når holdet har gættet korrekt, må deltageren tage en ny seddel og begynde at mime denne person. En runde kan evt. vare i to minutter. Når tiden er gået tæller man antallet af korrekte gæt sammen, og holdet får dette antal point.

Forslag 6: Sjov påklædning til hvert bord

Dette er som sådan ikke en leg, men ikke desto mindre er det altid en sjov ide, som kører gennem middagen. Når man har fået gæsterne sat ved bordene, vil de se at der ved hvert bord ligger en række udklædningsgenstande. Ved et bord kunne der fx ligge små selskabshatte, ved et andet kunne der ligge falske næser, et andet kunne have grimme nytårsbriller, et andet kunne have nytårshatte, og et kunne måske have klovnenæser. Nu bedes alle deltagerne iføre sig deres udklædning, og disse skal blive på gennem hele middagen (eller indtil et andet fastsat tidspunkt). Man bør selvfølgelig lægge den samme udklædningsgenstand til hvert bord. Så alle ved hvert bord iføre sig samme genstand.

Den er især sjov, hvis man er sammen i hold med de resterende gæster fra ens bord, da man da kan give bordene navne ud fra udklædningsgenstandene. Fx hold “falsk næse”, hold “nissehue”, hold “brilleabe” osv. Det giver altid en høj konkurrence stemning blandt deltagerne!

Forslag 7: Nej eller ja – legen

Dette er en sjov lille selskabsleg, som kan forløbe parallelt med resten af festen og med andre indslag i løbet af aftenen. Alle gæster modtager et armbånd eller måske en lille elastik, som sættes om håndledet. Nu forklares der, at man under ingen omstændigheder må sige ordet “nej” eller “ja” fra nu af og frem til et aftalt tidspunkt (evt. en time eller to frem). Skulle det alligevel ske, at en gæst kommer til at sige et af ordene, skal han aflevere elastikken til den deltager, som fik ham eller hende til at sige det.

Vi har prøvet at lege denne leg op til flere gange til alle mulige selskaber, og den får altid en rigtig god reaktion fra publikum. Jo længere legen skrider frem, jo mere paranoid bliver man, og til sidst tør man stort set ikke svare på nogle spørgsmål af frygt for at komme til at sige et af de forbudte ord. Og vi skulle altså lige hilse og sige, at det kan være en hel del svære end det måske umiddelbart lyder. “Ja” og “nej” er så indgroet i vores daglige tale, at det kan være rigtig svært ikke at måtte bruge dem.

Når tiden er gået, findes den deltager, som har samlet flest elastikker ind fra de andre gæster. Denne deltager skal selvfølgelig belønnes med en præmie.

 

Forslag 8: Stoleleg

Den klassiske stoleleg er måske ikke så original, men den er alligevel så sjov, og den er altid et så stort hit blandt gæsterne, at vi tænkte, at den lige burde få en plads på listen alligevel. reglerne kender du sikkert, men for en god ordens skyld kommer de lige her: Der stilles en række stole i midten af lokalet i en cirkel. Der skal være præcis én stol mindre, end der er deltagere i legen. Nu spilles noget musik – en julesang er selvfølgelig oplagt, og deltagerne begynder at danse rundt om stolene. Når sangen stopper skal deltagerne sætte sig på en stol. Den deltager, der ikke finder sig en stol at sidde på, er ude af legen. For hver runde fjernes en stol, så der hele tiden er lige præcis én stol mindre end der er deltagere i legen. Vinderen er den deltager, der sidder på den sidste stol.

 

Forslag 9: Herreben i nylon strømper – borddame leg.

Dette er en ret sjov leg, som især passer godt ind i et selskab, hvor folk kender hinanden godt, og hvor tonen måske kan være lidt mere… “løssluppen”. Når gæsterne ankommer til festen, stiller alle mændene sig bag et forhæng. De strækker nu deres ben frem under forhænget, og nu skiftes kvinderne til at vælge en bordherre, ud fra mændenes ben.

Som titlen antyder bliver denne lille leg 10 gange sjovere hvis mændene gør et lille show ud af det, og hver især iføre sig nylon strømper. Vi kan godt garantere for, at det kommer til at blive et ømt øjeblik for de mandlige gæster.

 

Forslag 10: Julequiz

En julequiz er selv sagt altid en sikker vinder, når det kommer til hyggelige og sjove indslag, der passer perfekt ind til enhver julefrokost. Vi vil ikke her gå så meget i dybden med de enkelte spørgsmål til quizzen, men blot give et par ideer til forskellige julerelevante emner, som quizzen kan omhandle:

  • Gamle julekalendre
  • Julesange
  • Internationale julehits
  • Børne-julekalendre
  • Historisk viden omkring julen

Det er altid sjovt at inddele quizzen i flere runder, som man evt. starter med spørgsmål, der omhandler gamle og klassiske julekalendre, og derefter tester holdenes viden i historisk viden omkring julen.

Se flere forslag til spørgsmål i vores julequiz guide.

 

Forslag 11: Skaf en genstand

Dette er den perfekte leg til at starte festen ud med, da alle gæsterne bliver sat i sving, og desuden får trænet deres konkurrence-gen. Alle gæster deles op i hold af evt. 4-5 personer (fungerer rigtig godt, hvis man bruger man er sammen med dem man sidder til bords med).  Nu får hvert hold en liste med ting, som de skal skaffe inden tiden er gået. På listen kunne der fx stå:

  • Skaf en telefon, der har et nummer, som ender på tallet 5
  • Skaf en mandesko i størrelse 44
  • Skaf en blyant
  • Skaf noget julepynt
  • Skaf et papir, der er foldet til en papirsflyver
  • Skaf en halvt skraldet appelsin
  • Skaf en tomat
  • Skaf et par bilnøgler

Nu får deltagerne eksempelvis 20 minutter, til at lokaliserer så mange af de genstande, som der står på deres liste, som muligt. Når tiden er gået tæller man de enkelte holds genstande sammen. Det hold, der har fundet flest genstande fra deres liste har vundet.

Forslag: Dette er en rigtig sjov leg, og den passer som sagt rigtig godt til at starte festen ud med, da alle deltagerne får en masse at lave. Vi har bedst erfaring med, at holdene får sedler med forskellige genstande. Ellers kan der hurtigt blive kamp om en given genstand, hvis der kun er en af den i lokalet eller bygningen.

Afhængigt af, hvor man afholder julefrokosten, kan det være, at gæsterne skal bevæge sig indenfor festlokalet, men man kan også gøre rammerne større, og sige at man må bevæge sig overalt i bygningen.

 

Forslag 12: Pebernøde curling

Dette er et sjovt indslag, som jeres gæster garanteret ikke har prøvet før. Man skal bruge en lang rulle papir (gerne en meter i tykkelsen og ca 4 meter langt). Forenden af papiret tegner man nu tre cirkler, en yder cirkler, en midtercirkel indeni, og en lille cirkel inderst inde. Nu skal deltagerne skiftes til at “slide” pebernødder ned i ringene. Fx kunne hvert hold have 10 pebernødder, og man skiftes nu til at skyde en pebernød ned af papiret. Det gælder selvfølgelig om at få en pebernød til at ramme ind i cirklerne. Der gives point for, hvilken cirkel man rammer. Fx kan den yderste cirkel give 5 point, den midterste 10 point og den inderste 15 point.

Når alle pebernødder er brugt, kan man tælle pointene sammen. Man kan spille flere runder at dette og evt. gøre det til en lille turnering, hvis der er flere hold.

Forslag 13: Lav en præsentation pr. bord

Dette er et hurtigt lille indslag, hvor man får sine kreative evner på prøve. Når gæsterne er blevet sat ved deres respektive borde, får de besked på, at forberede en lille præsentation af deres bord. En præsentation behøver ikke vare mere end et par sekunder, og den kan evt. bestå af et slogan blandet med en dans eller lignende. En jury udpeger det hold, der havde den bedste, sjoveste, mest kreative, mindst kreative eller mest kedelige præsentation. Holdet med den bedste præsentation bør selvfølgelig belønnes, og den belønning kan evt. være i form af, at dette bord må tage først af hovedretten.

 

Forslag 14: Gæt en hemmelighed – borddame leg

Dette er en rigtig sjov leg, hvor man får gæsterne sat ved bordene. Det er samtidig en rigtig hyggelig leg, hvor man lærer lidt mere at kende om sin bordherre eller dame. Den fungerer bedst ved selskaber, hvor folk kender hinanden godt i forvejen, og vi har bl.a. prøvet at lege den ved julefrokosten på arbejdspladsen med stor succes. Du beder alle gæsterne om at skrive en hemmelighed om sig selv (behøver ikke at være noget stort, måske bare noget i stil med: “jeg sover med strømper på om natten”). Det er selvfølgelig umuligt at forhindre, at gæsterne bare opdigter en hemmelighed om sig selv, men det er altid sjovest, hvis man kan få dem til at skrive en lille sandfærdig og uskyldig hemmelighed om sig selv.

Hver en hemmelighed skrives ned på en lap papir. Når gæsterne ankommer til festen, får de hver især lov at trække en lap papir med en hemmelighed på. Nu gælder det om at finde den person, der har skrevet hemmeligheden. Det er en leg, der sørger for at kommer til at snakke med mange af de andre gæster, og den fungerer derfor perfekt som en lille icebreaker til julefrokosten. Når man finder personen, der har skrevet hemmeligheden bliver dette ens bordpartner.

 

Bonus: Lege op til julefrokosten på arbejdspladsen

Vi vil lige slutte denne guide af med en lille bonus sektion. Hvis du skal holde julefrokost med arbejdspladsen er denne leg op til jul altid rigtig sjov. Hver person trækker et navn på en af sine kollegaer. Man er nu “drillenisse” for denne person op til juleaften eller julefrokosten, og man kan nu enten være en sød drillenisse, der giver små gaver til sin person, eller man kan drille, og evt. gemme ting for personen. Et godt mix er nok det sjoveste!

 

Det var alt for nu!

Det var alle forslagene for nu. Husk, at denne liste jævnligt vil blive opdateret med nye tiltag, som vi hører om fra vores læsere. Derfor er vi også enormt interesseret i at høre om netop jeres forslag, feedback, ideer og andre indslag, som kan bruges til julefrokosten.

Ekstra tips:

Til slut er det værd at nævne, at mange af disse lege kan kædes sammen til en længere konkurrence, der kører igennem aftenen. Når et hold vinder en konkurrence scores et point, og når alle konkurrencerne er slut senere på aftenen, findes en vinder blandt holdene. I mange af legene er deltagerne iøvrigt delt op i to store hold, men rent praktisk er det ofte nemmere at lave hold, der bygger på, de borde som folk sidder ved.

 

 

 

Vi glæder os rigtig meget til at høre fra jer, og ellers er der bare at ønske jer en alletiders fed og ikke mindst hyggelig julefrokost.

Rate this post
%d bloggers like this: