Hvad end man afholder bryllup, fødselsdag, konfirmation eller lignende så er det som regel vigtigt at have en toastmaster med til sin fest. En toastmaster fungerer som styrmanden til festen og han eller hun styrer slagets gang, og sikre at der kommer struktur i de mange indslag til festen. Her kan du læse en guide i, hvad man bør huske når man skal vælge sin toastmaster til sin næste store begivenhed (som sagt enten til bryllup, konfirmation, fødselsdag eller anden festlig lejlighed), og derudover vil der også være tips og tricks til selve toastmasteren så denne kan udføre sit job til UG.
Vil du se nogle af de bedste underholdningsindslag til festen? Så læs med her!
Hvem skal man vælge som toastmaster?
En toastmaster kan vel bedst betegnes som styrmanden eller kaptajnen til festen. Denne styre slagets gang og sikre at mange af tingene forløber så gnidningsfrit som muligt. Hvis en gæst har forberedt et indslag er det toastmasteren man kommer til, da det er ham, der har det overordnede overblik over festens mange indslag. Mange vælger selv at påtage sig rollen som toastmaster, og det er da ofte også en god ide, men hvis man vil lægge nogle af pligterne fra sig, og mere være i stand til at kunne nyde festen, så vil det med garanti være en god ide, hvis man udpeger en anden gæst, der kan påtage sig tjansen som toastmaster, da der unægteligt vil være mange ting, der skal ses til i løbet af dagen. Toastmasteren har selvfølgelig ikke kontrol over hele festen, men der er en stor del af festen der alligevel pålægges toastmasterens skuldre.
Når alt dette er sagt, hvem bør man så vælge, hvis man beslutter ikke selv at skulle være toastmaster? Der er en række karakter-træk, der altid er vigtige for at man finder den rette toastmaster. Personen må gerne besidde følgende kvaliteter.
- Autoritær. Det siger sig selv at personen gerne må kunne sætte sig i respekt, således at det er let for personen at kunne få lov at snakke, når der skal siges noget i løbet af festen. Derfor er en af de vigtigste person træk helt sikkert at personen kan finde ud af at sætte sig i respekt hos resten af gæsterne – på en god og flink måde selvfølgelig. Det nytter heller ikke noget at man vælger en person, der udelukkende påtager sig rollen for at få den magt, det medfører.
- Struktureret. En anden vigtig kvalitet er at personen er strukturet. Der vil komme mange indslag i løbet af festen og det er derfor vigtigt at personen kan holde et overblik over alle de forskellige aktiviter.
- Humoristisk. At personen har humor er også en anden vigtig ting! Toastmasteren har fornøjelsen af at præsentere mange indslag i løbet af festen og det er altid godt hvis toastmasteren kan fyre et par kække jokes af, der kan få resten af forsamlingen til at grine! Dog er det værd at bide mærke i, at dette ikke er den vigtigste egenskab hos toastmasteren. Vores erfaring siger, at det er vigtigere at have en toastmaster, der er struktureret end en der er hylende morsom.
- God til at snakke foran store forsamlinger. Dette punkt siger selv da, da det jo ganske vist er vigtigt at toastmasteren kan lide at snakke foran store forsamlinger. Det nytter ikke noget at man tydeligt kan fornemme at toastmasteren er nervøs ved at stå og snakke foran forsamlingen. Det er hverken sjovt for toastmasteren eller nogle af gæsterne for den sags skyld!
Toastmasterens opgaver
Toastmasteren har som sagt en lang række opgaver til festen. Her kommer en liste med nogle af de vigtigste. Det kan variere meget fra fest til fest hvor mange opgaver toastmasteren får tildelt. Her er nogle af de mest gængse.
- Toastmasteren skal sætte rækkefølgen for indslag til festen. Hvis man er til bryllup, fødselsdag, konfirmation eller lignende så vil der helt sikkert være mange taler, sange og andre indslag. Derfor er det vigtigt at man har en toastmaster, der kan holde styr på rækkefølgen og sørge for at tidsplanen i forhold til maden ikke bliver forskudt alt for meget.
- Toastmasteren skal byde velkommen. Toastmasteren skal få gæsterne sat ned og slå i glasset for at afholde en indledningsvis tale, der kan få festen i gang.
- Hjælpe folk på deres pladser, hvis en gæst ikke kan finde sit bordkort.
- Generelt holde overblik over festen.
Toastmaster tale – gør den ekstra sjov!
Som toastmaster ligger det i kortene at man kommer til at holde en tale eller to gennem festen. Derfor bør man gøre lidt ekstra ud af at den bliver så sjov og uforglemmelig som mulig. En sjov måde at starte sin tale på er ved at have et papir med tale i den ene lomme og så en g-string i den anden lomme. Nu slår du på glasset og begynder at fiske g-stringen op af lommen og afbryder – “Ups, forkert lomme!”. Derefter kan du tage den rigtige tale frem.
Hvis du er toastmaster til et bryllup:
En utrolig sjov måde at starte sin tale på til brylluppet er ved at følge følgende fremgangsmåde: før festen overhovedet begynder eller lige i starten så del nøgler ud til så mange af de mandlige gæster der er med til festen som muligt. Nu begynder din tale, og du kan forklare hvordan bruden har haft som vane at give en nøgle til sine kærester gennem tiden, så du vil gerne bede brudgommen aflevere den tilbage til bruden. Nu indskyder du: “jeg vil opfordre alle der tidligere har fået en nøgle til at aflevere den også” – og nu er det så størstedelen af alle mændene der aflevere deres nøgler til bruden – til store grin fra resten.
Toastmaster vittigheder
En vittighed eller to i talen har aldrig nogensinde skadet og her kommer et par eksempler som man kan gøre brug af.
- Fortæl: “Det er altid en fornøjelse at være med til en fest, hvor der er fyldt med unge og smukke mennesker overalt.” Hold 2-3 sekunder pause, hvorefter du siger: “Men det er nu også hyggeligt at være med til denne fest”
- Er du toastmaster hos en fødselsdag, og fylder fødselaren lidt flere år end denne gerne vil indrømme, så kan du passende stikke lidt til det. Det kan være: “Du ved at du er ved at blive gammel når lysene koster mere end kagen”. Eller “Mange fødselsdage er godt for dit helbred – studier har vist at folk med mange fødselsdage lever længst.”
En toastmaster til brylluppet, fødselsdagen eller konfirmationen!
Det var et par råd som vi håber du og dine gæster vil kunne bruge til festen. Som sagt er toastmasteren – måske lige udover festens hovedpersoner eller hovedpersoner nok den vigtigste gæst til festen. Som sagt kan toastmasteren betegnes som styremanden til festen, og derfor er det så utrolig vigtigt at man sikre at man har valgt den helt rette til jobbet. Som det er blevet beskrevet tidligere i artiklen så er det altid en god ide at gå efter en person der er struktureret frem for en der er sjov. En blanding mellem disse to er selvfølgelig også at fortrække, men den vigtigste egenskab hos toastmasteren må siges at være struktur i sin hverdag. Jeg har før oplevet fester, hvor toastmasteren hverken havde nok autoritet eller den rette struktur til at kunne få sat selskabet ned, når der var et indslag, der skulle i gang. Selvfølgelig er det ikke verdens undergang når dette sker, men der er bestemt ingen tvivl om at festen kan blive væsentligt bedre af at man formår at vælge den helt rette toastmaster til tjansen. Når den rette toastmaster er valgt ved man det lige med det samme, og nu kan man sætte sig tilbage i stolen i vished om at festen nok skal køre gnidningsfrit derud af!