Hjem Bryllup Underholdning til bryllup – Den store guide

Underholdning til bryllup – Den store guide

af Ideertilfest

Find forslag til sjov underholdning til brylluppet – bl.a. bryllups lege og andre sjove bryllupsindslag!

At blive gift er unægteligt en stor dag, og der plejer altid at ligge store forberedelser bag den store dag, så det bliver en dag som både gæsterne – og selvfølgelig brudeparret vil huske lang tid fremefter. En af de vigtigste faktorer, som afgører om det bliver et brag af en fest er underholdningen til brylluppet. Det er utrolig vigtigt at man har fyldt dagen op med sjove og skæve indslag, pinlige taler, kreative lege og opfindsom underholdning. Vi har i denne guide prøvet at samle en masse ideer, som I kan gøre brug af til jeres bryllup.

Indslag 1: Quiz om bruddeparret

Dette er en sjov quiz, som indeholder spørgsmål om brudeparret, og det er derfor et rigtig hyggeligt og ikke mindst personligt indslag. Man deler alle gæsterne op i to hold – alle gommens venner/familie på et hold og alle brudens venner/familie på et andet hold. Fælles venner kan fordeles ligelidt mellem de to hold. Nu kan man lave en slags Tip-en-13’er quiz, som indeholder spørgsmål om brudeparret. Nu læses et spørgsmål op en af gangen, og efter alle spørgsmål er blevet læst op, tælles pointene sammen for alle rigtige svar. Vinderen er selvfølgelig det hold, der har fået flest rigtige svar.

Her er et par eksempler, til spørgsmål man evt. kunne benytte sig af:

    • Hvad hedder gommens folkeskole?
    • Hvad er bruddens dårligste vane?
    • Hvem er brudens yndlings skuespiller?
    • Hvor længe har brudeparret kendt hinanden?
    • Hvor stor aldersforskel er der mellem bruden og gommen?
    • Hvad er gommens livret?
    • Hvem har valgt desserten?
    • Hvordan mødte parret hinanden?
    • Hvor længe var parret forlovet?
    • Hvem har skoene på i forholdet? (får helt sikkert en del latter)

 

Det er ret så sjovt at dele gæsterne op i et “team bruden” og et “team gommen”, og der skabes en benhård konkurrence stemning, så alle får lyst til at deltage i quizzen.

Man kan også undlade at dele deltagerne op i grupper, og istedet lade alle dyste mod alle. Det gjorde vi til min kusines bryllup med stor succes. Her dystede alle som sagt mod alle, og vinderen blev belønnet med to biograf-billetter. Uanset hvad, er dette et sjovt og meget personligt indslag, som kan få mange sjove oplysninger, til at dukke frem om brudeparret.

Indslag 2: Brudepiger VS forlovere

indslag bryllupHer er et anden rigtig sjovt indslag, som nok skal få godt gang i festen. Den fungerer bedst hvis der er flere brudepiger og forlovere til festen. Disse to grupper skal nu dyste mod hinanden i en duel, hvor begge hold bliver stillet forskellige opgaver, som de skal finde blandt selskabet. Man kan sætte en tidsgrænse på 5-10 minutter, og vinderen er det hold, der har klaret flest opgaver. Opgaverne kunne fx lyde:

  • Find en gæst med et telefonnummer, der slutter på 5.
  • Find en gæst, der bruger størrelse 44 i sko.
  • Find rød ballon.
  • Find kvinde, der er mellem 50-60 år (denne er ekstra sjov at give til forloverne, da der hurtigt kan opstå nogle uheldige situationer)
  • Find en mand, der ryger pibe til daglig.

Man kan med fordel fordele opgaverne således, at de fleste ting, som mændene skal lokalisere og finde er blandt kvinderne og de ting, som brudepigerne skal finde, er blandt mændene. Det kan skabe nogle rigtig sjove situationer.

 

Indslag 3: Sjove sang-indslag

Dette indslag er perfekt at bruge undervejs til festen, hvis man lige skal sørge for, at stemningen bliver løftet og samtidig sørge for at alle gæsterne kommer i højt humør. Der vil unægteligt være et par sange til brylluppet, så det er altid en sjov ide, hvis man kan gøre, at ens egen sang skiller sig en smule ud fra mængden. Det kan den her sang så sandelig skal vi lige love for. Det er samtidig et indslag, hvor man lærer sine medgæster bedre at kende, og derfor er det samtidig et rigtig sjovt indslag at benytte til bryllupper, hvor mange af gæsterne ikke kender hinanden i forvejen.

Ideen er, at forskellige grupper blandt gæsterne synger forskellige dele af sangen på baggrund af forskellige informationer. Fx kan sangen være skrevet således

Alle synger
(1. vers)

Alle mænd synger
(2. vers)

Alle kvinder synger
(3. vers)

Alle under 30 år synger
(4. vers)

Man bør fortælle inden sangen, at alle de gæster, som skal synge, rejser sig op. Det er altid sjovt at starte ud med nogle simple sætninger (“Alle mænd synger”), og herefter lave svære og svære sætninger som sangen skrider frem (“Alle der har skoene på i sit ægteskab synger med”).

Her er et par ekstra forslag til, hvordan man kan dele gæsterne op i grupper.

  • Alle over 50 synger med
  • Alle med et kæledyr synger med
  • Alle uden gæld synger med
  • Alle med noget sort tøj på synger med
  • Alle med en hvid BH på synger med
  • Alle med blå øjne synger med
  • Alle der lærte bruden at kende først synger med
  • Alle med sort undertøj på synger med

Indslag 4: Den store par-test

indslag bryllupHer er et rigtig sjovt indslag, der virkelig kan få en salen til at bryde ud i latter. Det er en sjov leg, hvor man skal se, om bruden og gommen kan blive enige i en række spørgsmål, som de begge bliver stillet. Man sætter brudeparret med ryggen mod hinanden. Begge får nu et “grøn” og et “rødt” skilt. Nu stilles et spørgsmål af gangen, som bruden og gommen skal besvare ved at løfte det røde eller det grønne skilt. Herefter kan gæsterne, så se, om brudeparret er enige i spørgsmålet eller ej. Eksempler på spørgsmål kunne bl.a. være:

  • Hvem er den bedste kok af de to? Ræk grøn op for bruden, og rød for gommen.
  • Hvem er det største rodehoved?
  • Hvem er den klogeste?
  • Hvem giver sig lettest?
  • Hvem er mest gnaven?

Spørgsmålene kan starte ud i det udskyldige og nemme, og blive svære og mere pinlige som legen skrider frem. Hvis selskabet er til den slags for humor, kan man spørge om nogle mere dristige ting som: “Hvem larmer mest i soveværelset?” osv.

Man kan evt. lave en lille leg ud af indslaget, således at bruden og gommen får et point, hver gang de begge svarer det samme. Hvis de får over et givent antal point, kan de måske vinde en gave eller lignende.

Indslag 5: Et maleri fra alle gæsterne

indslag bryllup
Her er et lille sødt indslag, som iøvrigt efterlader bruden og gommen med en rigtig sjov og mindeværdig gave, som kan tages med hjem.

Man stiller et lærred i midten af lokalet, eller et andet let-tilgængeligt sted. Ved siden af lærredet ligger man pensler og farver. Nu bydes alle gæster til, på et tidspunkt i løbet af aftenen, at male noget på billedet. Det kan være et enkelt penselstrøg eller to eller måske en større del af billedet – det er op til den enkelte gæst. Når festen er ved at være til ende, kan man gøre et lille indslag ud af at overrække billedet til brudeparret. Billedet er ofte et stort rod af farver og forskellige penselstrøg. Med andre ord, er det ikke altid et lige vellykket resultat, så man kan passende joke med, at brudeparret skal love at hænge billedet op i dagligstuen derhjemme. Uanset hvor kønt billedet er blevet er det dog altid et hyggeligt minde fra den store dag!

Dette er et rigtig hyggeligt indslag, og det fungerer godt ind til alle bryllupper. Det er et indslag, der kan kører sideløbende med resten af festen, og man kan starte festen med at stille lærredet op, og først tage det ned igen ved festens afslutning.

 

Indslag 6:Gør dagen ekstra uforglemmelig med en Tryllekunstner

Hvis man vil sikre at brylluppet bliver gjort ekstra mineværdigt og uforglemmeligt for såvel brudeparret som for gæsterne så er en tryllekunstner altid en god ide!

tryllekunstner bryllupDanmark har rigtig mange dygtige tryllekunstnere, som kan underholde til brylluppet. Her hos ideertilfest.dk anbefaler vi Anders Møller, der er en af landets førende tryllekunstnere. Anders optræder med en moderne og afslappet stil som publikum elsker, og hans bryllupsshow sikrer altid at brudeparret og gæsterne får sig en magisk oplevelse fyldt med en masse grin og umulige effekter og stor forundring! Læs om showet her.

Anders har optrådt til bryllupper over hele landet og med den erfaring i bagagen ved han lige præcis hvordan man giver et hvilket som helst publikum den bedst-mulige oplevelse, som vil blive husket og snakket om i lang tid frem!

Hvis I vil give brudeparret og gæsterne en oplevelse udover det sædvandlige, så er Anders Mølles bryllupsshow altid et sikkert valg. Læs meget mere om Anders Møller og hans bryllupsshow her. 

 

Indslag 7: Tegn og gæt – med pølser!

Det er altid sjovt at lade gæsterne konkurrere mod hinanden i grupper. Ligesom i forslag 1, deles gæsterne i denne leg og op i et “team bruden” og et “team gommen”: alle venner/familie af gommen kommer på det ene hold og venner/familie af bruden kommer på det andet. Fælles venner fordeles ligelidt mellem de to hold. Nu skal bruden og gommen deltage i en tegn og gæt dyst – men med det lille bitte twist at man skal bruge pølser og ketchup til at tegne med. Bruden starter fx, og trækker nu en lap papir, hvorpå der står en genstand, der skal tegnes. Nu skal bruden tegne den pågældende genstand, og det gælder nu for team bruden at gætte hvilken genstand, der er tale om. Når en genstand er gættet, kan bruden trække en ny genstand som skal tegnes. Man har 2 minutter pr. runde til at tegne så mange genstande som muligt, og når runden er gået, får man point, der svarer til det antal genstande, som er blevet gættet korrekt af holdet.

HUSK: Dette er en rigtig sjov leg, og det får altid et stort grin fra resten af gæsterne, når de først tror, at legen blot er den almindelige “tegn og gæt”, hvorefter man hiver pølser og ketchup frem. Det er vigtigt at man sørger for at det er nogle relativt simple genstande som skal tegnes – for vi skulle hilse at sige at det kan være jævnt svært at tegne med pølser og ketchup. Derfor er det bedste hvis man bruger kategorier som eksempelvis dyr (kat, hund, gris, får, løve), kendte landmærker (eiffel tårnet, frihedsgudinden, pyramiderne) osv.

En sidste reminder: husk at have et stort papir klar, og gerne masser af det. Det skal gerne være en stor rulle papir, som hele tiden kan forlænges med nyt papir, når det gamle er overtegnet med ketchup-tegninger;)

 

Indslag 8: Book skøn festmusik til brylluppet!


book god bryllupsmusikAt booke musik til festen er også altid en mulighed, som passer perfekt ind til stort set alle bryllupper.

Det kan også altid anbefales at booke god festmusik til jeres bryllup: Hvad end det er en hyggepianist eller et festband, man får ud til brylluppet så kan musikeren eller musikerne være med til at sætte den helt rette romantiske stemning på dagen (eller hjælpe med at skabe præcis den stemning man ønsker).

 

Atmosfæren er utrolig vigtig til en hvilken som helst arrangementstype – men især til brylluppet. I kan vælge mellem en hyggepianist, et danseband, et 80er band (eller et band, der spiller musik i forhold til jeres tema), et jazz band 

 

Nu er det jeres tur!

Så har vi præsenteret dig for et væld af sjove og skøre indslag og bryllups lege. Dette er indslag, som alle er blevet testet igenne af enten os eller nogle af vores læsere, og vi kan derfor garantere, at de alle vil passe godt ind til netop jeres bryllup. Hvis I vælger at benytte nogle af ideerne og indslagene som I har læst i denne guide, vil vi utrolig gerne høre jeres erfaringer med dem. I kan bruge kommentarfeltet herunder.

Ellers er der ikke så meget mere at sige, end at vi ønsker jer en fantastisk bryllups-fest:)